Saturday, October 29, 2011

Di mana kita hari ini..

Assalamualaikum semua.. pagi sabtu nan indah.. Syukur kita masih diberi peluang bernafas dan dapat meneruskan tanggungjawab kita sebagai seorang khalifah di muka bumi ini. teringat kisah bagaimana makhluk2 Allah yg lain, Malaikat, gunung ganang, enggan menerima amanah untuk menjadi pemimpin dmuka bumi ini, tapi ada satu makhluk Allah yg menerimanya, mereka itu adalah KITA.. makhluk Allah bernama manusia siap sedia menerima beban amanah utk memakmurkan dunia ini. lihat bagaimana besar sebenarnya amanah yg terpikul atas bahu kita.. memastikan dunia sentiasa berada dalam keadaan yang sepatutnya..tidak ada kezaliman, kebuluran, penindasan, dan banyak lagi..

namun malang sekali.. hari ini kita melihat betapa ramainya makhluk Allah ini yg telah menyalahgunakan kuasa, menindas, menzalimi, penipuan, rasuah dan sebagainya, dan semua ini sebenarnya telah mengingkari tujuan sebenar manusia itu dipilih sebagai khalifah di muka bumi.. lihatlah Palestin, anak2 kecil tak berdosa menanggung derita akibat tangan2 makhluk bernama manusia ini.. kezaliman, penindasan, salah guna kuasa, pecah amanah, kronism, dan bermacam2 lagi telah menjadi penyakit dalam masyarakat kita hari ini.. Jadi apakah ubat kepada semua ini?

Tidak ada yang lain, kita perlu kembali kepada Tuhan, kembali kepada Allah dan muhasabah semula sejauh mana kita telah melaksanakan amanah Allah dengan sebaik2nya... fikir-fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment